Nikmat Lupa

'Lupa' tu benda tak elok ker? Negatif sangat ker? Betul ker kalo kita lupa maka kita akan dikutuk habis-habisan..mmgla kan sapa tak marah..kalo kita dah betul2 pesan kat somebody utk bwk sesuatu..pastu lupa plak..pesan dah berkali-kali..tp still lupa gak.hangin la kita.ok2..cukup mukadimah..

Nak kongsi sket ..Bln Mei lepas aku ada attend course dengan sorang Dr ni..dia kata..'manusia ni tak sedar bahawa  'lupa' itu juga satu nikmat dari Allah'..Semua org yang attend mcm terpinga-pinga..apa benda plak la Dr. ni merepek nih..then dia ckp..

Cuba bayangkan yang kita ni mmg tak diberi nikmat lupa..kita tak bole lupakan mimpi ngeri kita.kita pernah eksiden langgar lembu..jumpa hantu ker...kita tak bole lupakan yang kita pernah dimarahi oleh cikgu kita..kita tak bole lupakan pemergian bf or gf yang kita sayangi dulu..atau apa sahaja perkara yang kita rasa kita nak lupakan la..kan dah jadi satu bebanan tuh..sebab itu Allah kurniakan nikmat lupa!!...
Ye tak ye jugak la..kalo pk2 betul..kalo la kita takder nikmat lupa nih..masak gak kan..x boleh nak ber'hijrah'..especially bab2 cinta nih..for sure kita kenal somebody else sebelum kita temu jodoh kita..
Rosak CPU otak kita..cannot delete trash file..hehehe..

Tp aku berpendapat..kalo ada orang yang melenting sbb kita terlupa sesuatu perkara.n perkara tu mmg kita tak niatkan pun untuk terlupa..mgkin kita bole sedarkan mereka2 ni dgn hujah sebegini..

Kita mmg lupa..yang lupa itu adalah satu Nikmat gak!! Pelikkan..Allah Maha Mengetahui! 

Comments

efa said…
hehehe...mmg tak leh...mesti akan lupa gak...tak kira la apa...entah mengapa...tp da kengkwn ckp kalo byk sgt lpa...kita byk termakan semut..ya ka?entah...lpa bnda remeh2 ja :)
Jo Qusary said…
Saya lupa mana saya letak kunci keta... kesian kawan saya takleh start keta dia... hmm.
Anonymous said…
deyh2!!!
kan2!
tp ak nieyh memg pelupa tahap cipan...
Ezzu Raza said…
Jo: Lupa letak kunci kete haru gak tu..lupa keta park kat mana lagi haru biru..especially kat shopping mall besar2...
Bb Hussain said…
mungkin ada benda yg memang boleh kita lupa dan Allah bagi kita lupa..tapi ada yang tak patut pun..tapikan..memang setiap manusia yang Allah jadikan ni berbeza-beza..maka..kita tak boleh la marah sangat orang yang pelupa ni. mungkin ada cara terbaik untuk kita ingatkan dia.;)
Nas said…
Biasalah...manusia mudah terlupa..tapi sebenarnya kita leh tingkatkan daya ingatan kita...

latest entri:

apabila karya photoshop serba tak menjadi!
Ezzu Raza said…
Bb : Tul tu..tp petua kalo kita lupa barang hilang letak kat mana..org tua2 kata g wat solat sunat..lepas solat InsyaAllah kita ingat kita letak kat mana barang tu.
THE GREEN said…
salam...

betul jugak..lupa pulak..hehehe
tengkorakemas said…
memang betul bro, dalam buku -u-turn ke jalan lurus' ada gak cite pasal lupa ni..

kepada sesiapa yg bersedih, lupa tu memang satu keperluan, supaya tidak terus bersedih
m i a said…
setuju...ade baek kot setiap kejadian tuhan untuk kita..btw, nice entry
Unknown said…
setuju sngt..lupa itu satu nikmat...kadang2 kita kutuk org terlupa benda2 simple, padahal kita tak sedar, lupa tu adalah kurniaan ALLAH

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Masjid Berhampiran Stesen LRT/Monorel