Mengingatkan Melayu Yang Mudah Lupa

Aku terbaca satu artikel kat satu blog INI..
Sumber gambar kat bawah ni dari Utusan Malaysia 9 April 2008.


Jadi ..ia satu fakta yang mungkin 3 tahun dah kita lupakan..
Boleh jadi angka itu berubah..
Sama ada naik atau turun..

Sekali-sekala..x salah kita selak balik sejarah lama..
So dari angka ni ..apa yang kita bole faham atau tafsirkan..
Kat mana keistimewaan melayu tu..?? or Istimewa ker kita yang melayu nih??
apa yang aku faham kenapa bukan melayu ni bole menguasai ekonomi..mudah saja..
Sikap tolong menolong sesama mereka!!

Aku amik contoh mudah jer..
Kedai Makan..
Korang perasan tak..kalau lot kedai tu banyak kedai makan cina..
customernye sama ramai jer...
Pelikkan..
Sebenarnya..mereka ni tak pernah pun nak dengki sama sendirik..
Kalau mereka takder makanan or menu makanan tu..dgn rela hati..
akan promote kedai yang sebelah...

Sama jugak..kalo bab workshop kereta..
Kalau mereka tak provide servis tu..mereka akan promote..workshop yang sebelah sana..
Mudah bukan..

Aku rasa byk lagi contoh..yang mereka ni tolong menolong sesama mereka..
Aku malas nak citer yang negatif..
Maksudnya kalau mereka plak yang tak tolong kita ni..

Tp pokok pangkalnya..sesama kita dulu larr..
kita nih..kalo nak bukak kedai makan yang kat sebelah kedai yang sedia ada..
jangan harap lar..mau tak bertegur sapa sepanjang berjiran tuh....
sedih kan...

Jadi..tolong menolong la sesama kita..kan amalan mulia tuh.


Comments

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Masjid Berhampiran Stesen LRT/Monorel