Nyanyuk

Biasakan dengar nyanyuk..mgkin ada diantara kita pernah mengahadapi situasi ni ngan ahli keluarga sendiri..
Kita pon tahu ..kalo seseorang dh diserang nyanyuk..kebanyakan kita akan redha dn pk tiada cara lain..melainkan 24/7 jaga orang yang kene penyakit..baru2 ni..biras aku punya mak diserang penyakit nih..opss..nanti jap..tau tak aper biras tu..heheh..biras tu..ipar kita punya wife/husband lar..so aku berjaya dapatkan nasihat senior kat office aku..so diantara petua/tips ..nk bg org nyanyuk ni terus jauh ke alam nyanyuk masing2..antaranya:

1.For sure..pastikan ader orang temankan dia..ingatkan dia dalam segala hal..makan..minum..buang air ..solat..tp ingatkan sahaja..jgn paksa..

2.Kalo kita bwk org sakit ni pegi hospital..biasanya ader ubat penenang yang boleh diberikan..

3.Lagi satu..kalo kita wat study sket..actually ada badan2 NGO yang boleh membantu kita..dari segi memberi khidmat nasihat kepada orang yang menjaga tu nnti..yerla..org yang nak jaga ni pon kene tabah gak..dh kompem akn byk kerenah yang bakal di tempuhi..so ambil peluang tu..badan NGO biasanya berkhidmat secara percuma..

4.Peranan semua ahli keluarga amat penting..terutama memberi moral support pada org yang diberi tanggungjawab nak jaga pesakit nyanyuk ni..lagi satu moral support jer pon tak cukup..sekarang ni money support pon perlu..apa2 sekarang kan perlu duit..

5.Dekatkan pesakit dengan bacaan al-quran..pasang cd ayat2 suci ni 24/7 kat rumah..harus diingat..syaitan pun mmg tunggu jer peluang nih..

So ni la antara tips yang diberikan..Allah tu Maha Adil..InsyaAllah..kalo kita amal tips/petua nih..mgkin meringankan pesakit dan orang menjaganya..

Comments

THE GREEN said…
salam...

kene ingatkan dia slalu..

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Masjid Berhampiran Stesen LRT/Monorel