Skip to main content

Tafsiran Mimpi Patah Gigi

Mimpi selalu dikaikan dengan mainan tidur ataupun mainan syaitan..biasanya kalo kita pk2 lebey sebelum tido kompem terbawak2 dalam tido..ada gak orang cakap kalo mimpi sebelum subuh tu bole la nak amik pakai..tp kalo mimpi lepas subuh tu kompem la mainan syaitan..apatah lagi kalo tak reti2 nak bgun solat subuh..ada gak kajian cakap ..kalo kita tido kat bilik terlalu sejuk a.k.a tido dlm A/C la..kita akan mudah mendapat mimpi ngeri berbanding tido dalam suhu biasa..aku tak tahu la betul ke tak..tp kalo korang nak try apa salah nya..set la A/C yang plg low..tgk apa jadi..

Entri kali ni aku nak cakap pasal mimpi patah gigi..or tercabut gigi ..biasanya org akan kaitkan mimpi ni dgn seseorang yang mungkin meninggalkan kita bermakna akan meninggal la.aku tak suh korang percaya 100%..ajal maut di tangan tuhan apa..tu mmg tak boleh disangkal lagi..apa pun aku nak berkongsi sket la pengalaman aku or family aku..

1. Wife aku mimpi cabut gigi atas ..awal tahun 2005 (x salah aku)..akhir 2005 ayahanda nya meninggal dunia.

2. Aku mimpi patah gigi / sumbing gigi depan (atas)..tgh tahun 2008..dlm tahun tu gak tok aku (Mak belah ayah) meninggal dunia..

3. Aku mimpi aku cabut gigi ..kali ni siap mimpi g doktor gigi lg..gigi geraham belah atas..dlm tahun tu gak tok sedara (abang kepada atuk aku -kira pak sedara mak aku la) meninggal dunia..

4. Akhir bulan 9 tahun ni aku mimpi..kawan aku yang cabut gigi geraham atas..tp dlm mimpi aku tu kawan aku tu nama syam..dan ..akhir bulan 9 aku dapat kol..kawan aku bernama Putera pergi meninggalkan kita ..accident kereta di Thailand..

Aku tak suruh korang percaya ..tp ia mgkin satu kebetulan la..org tua2 pun ada cakap..kalo kita mimpi cabut/patah gigi ni ..ada dua je maksud..kalo patah gigi bhgian atas..org yang lebih tua meninggalkan kita..kalo gigi belah bawah..orang yang lebey muda meninggal kita..

Apa pun tafsiran mimpi tu..sebenarnya kita kena selalu mengigati kematian..supaya kita dapat beribadat dgn kyusuk dan tawadduk.bersama-sama la kita beringat...InsyaAllah..

Comments

Zulkarnain said…
Salam,

Thanks sedara kerana berkongsi...saya juga baru mengalami mimpi yg sama... Cuma mampu berdoa semoga Allah melindungi semua ahli keluarga dan orang orang yang dikasihi..

Betul...kita kena selalu mengingati kematian...sama samalah kita beringat, insyaAllah....

Wasallam
Zulkarnain
SURIA AMANDA said…
ada logiknya...suria rasa walau kenetulan x salah kita mempercayai...
Anonymous said…
semalam aku bermimpi aku pegi klinik cabut gigi.. saya suruh doktor cabut 3 batang gigi bawah, 1 batang gigi atas... harap2 la takda maksud apa2..
Anonymous said…
dok percya knapa??? ada akai pikir la...dalam hadis ada kata pasal tfsir ni...hadis nabi ka,alquran?pe la nk jd dunia ni...
Anonymous said…
jangan berbohong pasal mimpi...
Anonymous said…
jgn pertikaikan pengalaman org lain... allah berhak memberi petanda kepada hamba yang dikehendakinya melalui mimpi
Anonymous said…
Sy dh bpe kali mimpi bnde sme...ntahla...pnh mmpi gg sume tanggal...smpai sy ngigau coz tkt ble bgn t tgk gg dh xde btl2 dh...trbaru nie..ade bpe btg gg sy xde g...sy mmpi dlm mmpi...mksdnye sy mmpi dlm situasi yg sme...dlm mmpi 2 sy bgn tdoe sy tgk crmin gg xde bbrape btg dh...last year pn sme...nape eh..
Anonymous said…
ini komen saya. setiap yang hidup pasti akan mati. tidak tahu bila. jgn di percayai mimpi tp jgn juga tidak percaya petanda2 yg diberikan. saya bermimpi gigi saya patah satu persatu. bila gigit benda sy x ingat. mungkin ais. semua gigi patah. 2 hr selepas itu anak bongsu yg baru berusia 6 bln meninggal dunia. walaupun sedih yg teramat dirasai oleh isteri dn saya. kami dlm usaha untuk terima qada qadar Allah s.w.t. semoga mendapat keampunannya.
Anonymous said…
salam. sy sering sgt mimpi patah gg pd awal tahun ini.
kesemua dlm mimpi tu sy patah kn sendiri gune tangan.
x kira tido mlm dan tido siang asik mimpi yg same.
harap2 tak ade yg buruk akn berlaku .
Anonymous said…
Aku pn br bermimpi tercabut gg.. Harap2 tiada apa yg akan berlaku n itu hanya mainan tidur.. Hanya mampu berdoa..
Anonymous said…
sya mmpi gigi path la malam td...mcm seram je..harap2 sume selamat amin.
Anonymous said…
mlm td bru mmpi lah....sram la plak rasa...harap sume selamat amin.
Anonymous said…
Salam. Baru semalma saya mimpi tentang gigi patah atau terbelah dua. Saya tidak pasti atas atau bawah. Harap-harap tiada sebarang musibah berlaku kepada keluarga saya dan keluarga kalian semua di bulan yang mulia dan berkat ini. Amin.- Zahirah, Kuching Sarawak.
huhuhu ye saya pun baru semalam mimpi patah / cabut gigi kat atas... mudah-mudahan tiada apa2 yg berlaku... bulan baik bulan mulia ini penuh keberkatan... dari Dia kita bernafas dari Dia jugalah yang menghentikan nadi.... hanya dia sahaja yang mempunyai Hak itu.. Hak Pencipta...
Semurni Top said…
Saya pon mimpi gigi patah/cabut jugak . Gigi atas . Harap semua selamat . Aminnn
Semurni Top said…
Saya pon mimpi gigi patah/cabut jugak . Gigi atas . Harap semua selamat . Aminnn
Anonymous said…
Terpulang nk pcy atau x, tp jgn sampai jadikan benda nie sbg pegangan hidup. Mmbawa kpd kekufuran.. Tp psl tido dlm a/c dpt mimpi buruk tu real. Sejuk smpai nk terkucil. Dlm mimpi, terkucil kt ats katil. Nasib baik x jd kenyataan.. Hehehe
Anonymous said…
Terpulang nk pcy atau x, tp jgn sampai jadikan benda nie sbg pegangan hidup. Mmbawa kpd kekufuran.. Tp psl tido dlm a/c dpt mimpi buruk tu real. Sejuk smpai nk terkucil. Dlm mimpi, terkucil kt ats katil. Nasib baik x jd kenyataan.. Hehehe
Anonymous said…
baru smalam aku mimpi ggi patah 3 ... seram pulak.. sampai tebangun dari tido tu..
Anonymous said…
hnya tggu msa ja tu klu kta dah mmpi gigi patah..lambat atau cpt ssuatu msti brlaku..huhu..pngalaman dah byk kali..
Anonymous said…
Baru 3 hari lepas sebelum subuh mimpi gigi atas taring tercabut...Ya Allah peliharalah seluruh keluargaku dri sebarang malapetaka...
azie azy said…
salam...saye pun baru semalam mimpi gigi taring atas saye tercabut...moga2 itu hnya 1 mimpi permainan tido...smg seluruh ahli keluarga saye di panjangkn usia mereka.Aamiinnn.Aamiinnn.YaRobal'alaminnn...
bunga daisy said…
makne nye semua orang komen sini pernah mengalami mimpi yang sama iaitu cabut gigi. same to me. So is normal la kan?
Anonymous said…
Saye pon....arap2 xde lh benda2 xbaik berlaku hmm
Anonymous said…
Saya baru bermimpi gigi bawah semua tercabut. Tapi boleh pasang balik. Tapi ada 1 batang gigi bahagian bawah tu x boleh psg balik. 1 batang lagi bahagian atas gigi yg tercabut. Sy mimpi ni dlm bulan ramadhan. Hopefully xde apa2 perkara akan berlaku.. aminn..
Anonymous said…
Baca surah yusuf ye pak..
Anonymous said…
Nampak meno tak baca tafsiran al-quran
Nor Asma Nordin said…
Mak saya bermimpi yg saya patah gigi hadapan, bukan tercabut, apa maknanye??
Anonymous said…
tolong perincikan maknatercabut gigi dari sumber hadis dan quran. Memang benar, quran dan hadus ada mengisahkan tentang kebenaran mimpi, tapi dari mana sumbernya mengenai maksud mimpi patah higi. Harap tolong helaskan.

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Semalam aku didatangi komen dari seorang pembaca...
Ni adalah Lanjutan dari Entri nih..  Erk..Kene Buang Hempedu?!!

Kesan

Alhamdulillah..dah 2 bulan lebih hempedu dibuang..tiada kesan sampingan yang boleh dilihat dari mata kasar..berat badan turun sedikit..bukan sbb kene pantang makan..dari segi pemakanan ..x ada apa yang kene pantang..cuma harus beringat dari segi penngambilan bende berlemak..so..kuantiti kene beringat la beb!..hehehe.. kalo dulu dah biasa makan KFC 3 ketul..makan la 2 ketul jer..lebih kurang macam tu lah

Sebabnya..doktor cakap..dulu aku ada hempedu untuk ditugaskan menghancurkan lemak2 makanan ni..sekara ni .. Hati yang ambil alih tugas tu..
So secara logiknya..kita tak nak lah Hati ni bekerja keras dari biasa..nnti overwork hati kita..dan sakit la hati kita nnti..hehehe..eh..ni betul ni..

Tp dari segi ilmu kedoktoran nnya..nak elakkan hati kita jadi Fatty Liver..hati berlemak lah..
So..kalo dirumuskan.. Alhamdullillah dengan kuasa Allah.. tiada kesan sampingan yan…

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Solat DhuhaSoalan:Bila waktu yang dibolehkanatau sesuai untuk solat Dhuha dan bolehkan dibuat secara berjemaah?Jawapan:Waktu dhuha ialah diantara setengah jam selepas waktu syuruk hingga setengah jam sebelum waktu zuhur. Boleh dilakukan secara jemaah.Sumber: Jabatan Mufti N9Published with Blogger-droid v2.0.2