Klik Klik

Saturday, May 5, 2012

Jangan Kira Ada Pahala, Boleh Tolak Dosa

Semalam berkesempatan datang awal sket ke masjid utk solat jumaat,
Sempat dgr tazkirah seorang ustaz..
Ringkas dan menarik..

Katanya orang sekarang ni..semayang buat..tapi maksiat pun buat..
sbbnya ada antara kita pikir kalo kita buat pahala..dgn harapan pahala tu bole tolak pulak nilai dosa yang kita buat..
konsep ni salah..
yang ni kita selalu terlepas pandang..

ustaz tu bagi contoh mudah..dosa dan pahala ni mcm air dengan minyak..
kalo bole2 main campur tolak mcm tu..lenkali kalo nak isi minyak kete..letak minyak separuh..letak air paip separuh..amacam..bole jalan tak kete tuh...tambah ustaz..

ye tak ye jugak..
kita mengerjakan kebaikan..tp..kemungkaran tak kita tinggalkan atau berusaha untk mencegahnya..
ini pesanan untuk diri aku jugak..


2 comments:

aku_ein said...

Benda ni dah selalu aku dengar..tapi aku nak kongsi dari apa yang aku baca dari seorang blogger yang dah buat buku - Hamka - keretamayat.blogspot..

pape pun ni pendapat dia..

Secara umum kita xboleh campur dua perkara yang berlainan sifat asasnya..dalam kes ni baik n jahat la..

penulis bagi contoh yang pada aku jarang orang lain bagi..iaitu cerita seorang pelacur yang bagi minum air untuk anjing..rasanya cerita ni top..boleh rujuk pada ustaz tentang cerita ni..

apa yang aku nak ulas, penulis kata (ulang sekali lagi, pendapat dia) pelacur tu tetap wat jahat, tapi pada masa yang sama dia buat baik..balasannya, dia masuk syurga..

mungkin orang akan kata, itu cuma kes2 khas..terpulang kepada kita untuk fikir..cuma apa yang penulis jelaskan, selepas kita buat sesuatu perkara itu, kita ucap tasbih kifarah..jarang majlis ilmu ada benda ni..terutama yang bukan berunsur keagamaan..

p/s: memang dah lama x bertasbih kifarah..tapi aku dah mula selit dalam majlis yang aku kena jadi urusetia..sekadar ingat-mengingati..huhu

Ezzu Raza said...

setuju, apa pun mmg kita kene ingat mengingati. kita ni.selalu terlupa. bila susah baru nak wat baik, tp bila dpt nikmat lupa plak nak mensyukurinya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...