Klik Klik

Friday, April 20, 2012

Penerima Biasiswa Perlu Atau Wajib Berbakti Kepada Negara?

Belajar tanpa keluar satu sen pun duit mak bapak kita mmg benda yang kita idamkan.
Yerlah, semuanya ditanggung, tambah2 lagi kalo g belajar oversea. dh la dapat peluang yg tak semua org dapat, untung kan?

Semalam TPM ckp pelajar yg dpt biasiswa perlu berbakti kepada negara. Aku setuju sgt. aku lagi setuju kalo TPM ckp wajib.
opss. tolong ketepikan ideologi politik dl ya.

Berbakti kepada negara tak semestinya kene kerja kerajaan. kene jadi polis, askar. paham betul2. maksudnya kita sumbang sesuatu kepada negara kita la. sbb kene ingat biasiswa tu hasil negara kita, dn salah satu hasil tu adalah cukai rakyat negara kita la.

sbbnya ramai jugak yg g kerja kat oversea. mgkin la diaorang bole bawak masuk keuntungan pada negara. itu aku tak tahu.
tp yg jelas aku tahu jugak kenapa mereka tak balik2.
aku tak salahkan mereka pun. itu rezeki mereka. kalo balik malaysia x ada kerja pun lagi hampeh kan.

tp untuk menuju negara maju. aku rasa kita menagih kepakaran diaorang nih. kalo mereka bole berbakti di negara orang kenapa tidak di negara sendiri?
sesekali mgkin kita bole merenung jugak, kalo tak kerana dapat biasiswa kita mgkin x seberjaya begitu.

Aku pun x pk orang dl2, bole keluarkan pepatah sebegini saja2.
Hujan Emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.
Lebih baik negeri sendiri! Apa hal plak kan? Ha. sila buat karangan x lebih dari 1000 perkataan.hahahahaha.

Published with Blogger-droid v2.0.4

2 comments:

ary_lee said...

Berbakti kepada negara dengan ayat 'bekerja dengan negara' adalah membawa maksud berbeza..
Kadang, even kerja dgn swasta pun, still dapat berbakti pada negara^^

-gedek! said...

berbelog juga berbakti pada negara....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...