Klik Klik

Monday, October 17, 2011

10,000 Langkah Sehari

Sehari berapa langkah korang berjalan...
Ye lah sekarang ni dah macam2 kemudahan.. maunye kita nak berjalan sampai 10,000 langkah..

Tapi 10,000 langkah tu banyak mana..
Ok la..kalo kita kira 2 langkah tu lebey kurang 1 meter...so..
10,000 bahagi 2 = 5000 meter..lebih kurang 5km sehari..amcam?
Achiveable kan..naik tangga sket...kuar jalan p kedai makan waktu lunch..
Jgn la seme bende nak naik lift...nai kete..

Tambahan pula..dah ada kajian..kalo kita istiqamah wat bende nih..
Kita boleh kurangkan risiko dari kene penyakit kencing manis, darah tinggi dan juga membantu peredaran darah..

Kalo mereka yang dah ada jadual untuk bersenam/riadah tiap2 minggu tu ok la..carry on jer lah..
Ni bg mereka yang bz nih...jalan kaki adalah satu bende yang kita bole praktikkan.

Aku tak nak citer panjang..
Nak tahu lebih lanjut klik website nih ..
http://www.10000steps.org.au/

Adios..

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...