Klik Klik

Thursday, September 15, 2011

Empat Hikmah DiSebalik Kisah Mat Indera

Dari lewat Ramadhan n dah sampai pertengahan Syawal..masih lagi kedengaran citer pasal mat indera.. x kisah lah..pakcik2 yang lepak kat warung kopi ker..makcik indon cleaner ker..mahupun budak2 sekolah..masing dok sebut nama Mat Indera nih...

Aku tak nak pendekkan lagi akal aku yang memang masih tersedia pendek nih..nak menuduh sapa salah..sapa idak..sapa pengkhianat..sapa pejuang..Pada aku mudah ajer..Islam itu Agama suci lagi mudah..' Niat Tak Menghalalkan Cara'...mudah kan...

Kalo niat aku nak sedekah kat anak yatim..niat baik giler tu..tp aku g curik duit kat masjid pastu sedekah kat diaorang...tetap salah kan..tp bila aku pk2 balik la kan..apa hikmahnya dari apa yang timbul skang nih...

1. Orang dah mula nak amik tahu pasal sejarah..kalo tak timbul isu ni..takder orang nak amik tahu pun..tambah lagi kita yang lahir lepas merdeka nih...buat apa nak amik tahu kan..dah aman damai..tu la silap kita...Walaupun score subjek sejarah masa PMR or SPM..ader kita apply..mana ader kan...

2. Pihak berwajib mula merasakan sejarah tu sesuatu yang perlu dipertahankan..bukan setakat difilemkan jer..Ianya perlulah dipelihara supaya semua orang sedar ttg kepentingan sejarah...

3. Kalo kita nak menafsir sejarah..jgn ikut suka2 kita..x kisah la sapa2 pun..sejarah ni..tak bole hentam kromo..mcm kita baca sejarah islam jugak..mesti berdasarkan fakta2 sahih..ala ..kalo kita wat sejarah idop kita..takkan kita main buat jer..walaupun itu tentang diri kita..kita masih memerlukan bukti2 kukuh yang menyatakan sesuatu pasal diri kita..mudah bukan..takkan aku nak cakap aku kuturunan Raja Brunei kot..tp tak bole buktikan susur galur nya...

4. Sebabkan isu ni gak..ramai orang nak tahu pasal pemberontakan yang berlaku kat negara kita ni..yang nih tak tahulah impak dia positif ke negatif..tp dah ramai nak tahu pasal Peristiwa Memali, Ops Lalang dan macam2 lagi..pada aku ok gak..ambil tahu...especially untuk yang muda2 ni..tak la nak amik tahu pasal artis jer...

 Aku rasa byk lagi..korang pk la sendirik.. jgn cepat sgt melatah...dapat satu2 berita tu nilai dulu...Pesanan dari seorang sahabat..'Kalo nak bunuh pokok, racun lah akar nya, Kalo nak hancurkan Bangsa, rosakkan lah sejarahnya..'..So.....

1 comment:

Amir said...

Setuju...
But if you are not a competent historian, don't simply make any statement without getting the fact right...
Similar to other things, for instance Engineering, Financial, Religion, etc...
Now day all politician seems to be an expert in all field...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...