Klik Klik

Monday, January 31, 2011

Asing Di Bumi Sendiri

Sudah tiba waktu cuti-cuti Malaysia..kompem ramai yang akan amik peluang bawa anak2 bercuti..x kisah lah..walaupun kita tak sambut pun perayaan tu..

Tapi perasan x..makin maju kita ..makin asing kita kat bumi sendirik..adakah menjadi satu kriteria bagi negara maju..supaya rakyatnya berasa asing di bumi sendirik???..rasanya masa Tun M wat gagasan Wawasan 2020 tuh..dlm 9 cabaran utama tu..takder pun cakap pasal bende nih..okelah..nape aku cakap terasa asing kat bumi sendirik..mari kita singkap aktiviti harian kita..sehari pun dah cukup untuk kita renung2kan..

  1. Pagi2 ..kuar nak p carik nasi lemak...ala yang kat tepi2 jalan2 tuh..yang jualnya sapa..INDON kann
  2. Pastu nak p cari paper..kali ni proper sket lar..kat kedai runcit..aik..jurujual pun INDON gak..walaupun owner kedai tu melayu...
  3. Alamak..minyak kete dah nak abis..p isi minyak..emmm..cashier orang kita..tp yang kat luar2 tu..BANGLA kann..
  4. Tengah Hari..kata cuti2 malaysia..p bawak makan kat restoran dalam shopping complex lar..hmm..waiter dia..sekali datang MYANMAR la plak..hafal nombor jer..kalo mintak lauk lebeh ke..nasi lebeh ke..puas nak terangkan...adoii..
  5. Dah petang...rasa nak p kopitiam..tak kisah la apa2 kedai kopitiam..pun sama gak..x tahu warga negara apa waiter tu..tp yang pasti BUKAN orang kita laa...
  6. Bawak anak p main playground..dlm shopping complex..mak aih...ader gak anak2 warga negara asing..ok la..kalo nak dikatakan pelancong.aku bole terima.tp kalo mereka lagi ramai pada orang kita..apa citer??!!..
  7. Malam skett..nak p lepak kat kedai mamak..sekali waiter yang pure India mari punya..kalo mintak teh o kurang manis yang datang teh ais terlebey manis apa citer wehh...huh..
So tu yang aku lalui..jangan-jangan korang melalui lebey hebat daripada aku..apa kesimpulan nya...Asing sungguh kita ni kat bumi sendirik..tp korang jgn salah paham lak..aku takder la nak suruh wat demo kat kedutaan diaorang..bakar bendera ker..tu lagi kerja orang gila..cuma aku harap mungkin ada jalan penyelesaian terbaik..bukan per..takut2..pepatah ni akan bertukar satu hari nanti..Hujan Emas Kat Negara Orang, Hujan Batu Di Negara Sendiri..Lebih Baik Kat Negara Orang!!!

3 comments:

Fyzal said...

kalau dtg nk bekerja cari rezki elok2 takpe. masalahnya yang buat jenayah tu.. itu yang rasa nk marah tu.

hantar je balik negara sendiri dieorang tu, baru padan muka.

Cik Bee said...

ermm bersepah sekarang keadaan macam tu... kalu yang bibik indon tu jaga anak kite, dengan anak-anak skali cakap indon tak pandai cakap bahasa melayu kite betul

BLADE EDGE said...

salam...

mungkin sbb sikap rakyat kita sndri yg terlalu memilih keje..maybe bukan semua, tp sebahagian...

kalo org lain terus duk ambik kesempatan yg ada, sudahnya nnt rakyat kita mcm xde apa2 yg tinggal...nnt lg la terasing kat bumi sndri.......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...