Klik Klik

Saturday, December 11, 2010

Tips Jimat Petrol

(Gambar...sekadar hiasan)

Nah..amik ko...minyak naik lagi..marah!!??..marah arr..sapa nak dengar..hahaha...takper2..dah naik dah pon..nak taknak..kene hadapi la jugak..ops..bukan minyak naik.."Pelarasan Subsidi Minyak"..baru betoi..manis dan sedap didengar...so nak citer per..ni nak bagi panduan sket ni..cara2 nak jimatkan minyak..

  1. Pastikan Tekanan angin tayar tu betoi..  simple jer kan..angin tayar bukan kene bayar pun..kalo tekanan angin kurang..banyak rintangan ..so..byk la pakai minyak..
  2. Elak Lebihan Muatan.. ada tgk tak bonet kereta ada apa? perasan tak ada bende2 yang tak patut ada..besi2 buruk ker..rule of thumb..setiap penambahan 50kg..akan meningkat penggunaan petrol..
  3. Tutup cermin tingkap pada halaju tertentu...ha yang ni m ungkin kita tak sedar kot..ingat ke tak pakai a/c lagi jimat..tp..kalo kita bawak lebey dari 80 km/hr..bagusnya kita tutup tingkap..sbb rintangan pada kelajuan ni akan menyebabkan kita guna 10% petrol lebey..compare kita pasang a/c..
  4. Minimumkan halangan aerodinamik..yang ni ..kalo rasa2 nak modify or mekap kereta tu berpada-pada la ekk...nnti kang nak nampak sport..tp duit petrol makin melayang..
  5. Rancang perjalanan...haa.. yang ni pun penting gak..kalo dah sesat..kompem la kene guna byk petrol..so..cari la maklumat terlebey dahulu kalo first time nak g sesuatu tempat..
So..mari kita cuba amalkan sesama..Anda Buat Anda Dapat..aik cam pernah dengar jerrr... 

5 comments:

tomei said...

tq for d tips... salam pagi..jejalan carik kawan...lalalalal

iLa SaHaR said...

hehehe betul2 ....

tengkorakemas said...

alamak ada silap pasal no 3 tu..thanks bro ingatkan

Lelord said...

ekekekek bagus ni..tq

Tuan Tanah said...

kita ni jek la yang kena dok jimat.. xleh bawak laju lah, takleh memecut la, takleh pasang air cond la jangan tu la, jangan ni lah.. !#!#$%#^%$^&%*(!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...