Klik Klik

Thursday, November 25, 2010

Adab Bersin

Sunnahnya Orang Yang Bersin Merendahkan Suaranya

Faedahnya ialah bahawa ketika orang yang bersin –kebanyakannya- membuat suara yang tinggi yang mengganggu maka disunnahkan baginya untuk merendahkan suaranya dengan meletakkan tangannya atau pakaiannya ke wajahnya. Meletakkan tangan atau pakaian ke mulut ada faedah yang lain yaitu : Bahwa orang yang bersin tidak aman –kebanyakan- dari keluarnya sesuatu dari mulutnya, maka disunnahkan baginya meletakkan tangannya ke mulutnya. Dan hal tersebut telah dijelaskan dalam sebuah Sunnah, Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu meriwayatkan : “Bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam apabila bersin beliau menutup wajah beliau dengan tangan atau pakaian beliau dan dengan demikian beliau merendahkan suaranya”

Tgk..Dlm islam tu mmg dah sempurna sgt dah...kalo korang nak tahu..ni la keadaannya kalo korang bersin tak tutup mukanya ...Lihat betul2...








so..beradap la sket ek...buruk benor rupanya!!

1 comment:

hakem said...

ngata aku ke??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...