Klik Klik

Monday, October 25, 2010

Perlu ker Majlis Penyampaian Sijil / Diploma / Ijazah a.k.a Konvokesyen

Aku tak berkesempatan nak naik atas pentas terima diploma dan ijazah aku.so tak merasa la pakai jubah tuh...bkn sbb atas2 masalah kesihatan..or sbb x pass ker..tp rezeki aku lain macam sket..aku g belajar kat jepun..so untuk diploma n ijazah aku..biasanya wakil setiap fakulti jer pergi ambil naik pentas..yang lain tu tgk jerk kt bwh pentas..mmg budaya or tradisi di Jepun mcm tu..n bila ckp konvo tu x de la semeriah aku tgk kat mesia nih..kat sana cepat je konvo tu..silap2 untuk2 budak2 yg grade setiap tahun tu sekerat ari jerk..mmg pantas..

Sabtu lepas aku g memeriahkan majlis konvo adik ipar aku kat UTM Skudai..mmg mcm2 gelagat la aku tgk..tp ada 2 kemusykilan larr...mgkin memerlukan jawapan...

  1. Nape la harga sewa jubah tu mahal benor..spi RM160 tuh..kalo takut org curik bwk balik..guna la sistem letak deposit..RM 200 ker..tp sewa letak RM50 dah la..kompem org tak curik bwk balik..
  2. Sessi amik gambar lepas konvo ..kelam kabut...terkejut aku ..alaf yang moden sebegini..x yah lah nak guna cara lama..nak kena wat semakan berbagai2..serius aku..terkompius sekejap..
Apa pun..aku rasa budaya konvo kat mesia tu boleh diperbaiki..aku tak kata kita perlu ikut cara jepun..guna wakil jer amik kat atas pentas..pada aku konvo tu a part of momments yang perlu kita lalui jer..yang paling penting nak harungi hidup bekerjaya nih..yang x diajar pun kat kuliah2 nun..tul tak..sesekali terkenang..apakah nasib mereka lepas amik sijil kat atas pentas tu..ada peluang kerja ke yang menanti mereka???..Moga2 ada..Amin...

4 comments:

Bb Hussain said...

kat malaysia ni mmg penat juga la time konvo..dgn amik gambar studio lagi yang kena queue panjang..masa kat UK dulu cam senang je segala2nya..cepat dan pantas..

Jo Qusary said...

sekali sekala konvo dgn keadaan teruja dan huru-hara hehe...

tengkorakemas said...

ha'ala..baru teringat..selalu drama jepun mesti ada wakil je amik..

fuh bestla belajar kat jepun, amik jurusan apa bro dulu?

Ezzu Raza said...

BB Hussain: Tu la..patut kita yang dapat rezeki lebey sket dpt belajar kat tpt orang..kalo ader kesempatan nak trnsfer sket apa yang kita dpt dr negara luar..

Jo : Mmg huru hara--yang menambahkan huru hara nak tau apa..sesi bergambar wat kat ruang belajar kt ground floor masjid UTM!!

Tengkorakemas : Rezeki lebey sket bro..amik mekanikal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...