Keje dan Kaum..

*Ini adalah sekadar pandangan peribadi semata-mata..tak berdasarkan mana2 fakta ataupun bersangkut paut dengan mana2 aliran politik kat muka bumi Allah ni..


Entri kali ni mgkin isu panaz sket..tp aku harap tiada org yang salah paham..tersinggung tak tentu hala..pastu nak wat laporan polis plak...

jika kita dok termenung betui2..kat mesia ni ..dlm apa jua pekerjaan kita dah bole agak di monopoly oleh sesuatu kaum..aku tak nak ulas bende ni bagus atau tak.

contoh paling mudah..kalo bengkel2 kereta..kebanyakan dimonopoly oleh kaum cina..begitu juga dengan pasal IT dan hp..aku rasa tgk kat plaza low yat pon dah cukup dah..kalo kita g jauh sket..mcmmana dgn customer service or call centre..aku rasa for sure di monopoly oleh kaum india..
dalam pada tu ..kalo sebut melayu ..of coz org akan ckp melayu akn menerajui penjawat awam..
selain dari tu ader org ckp..kuota sesuatu kerja tu terletak kat HR Manager dia..kalo HR Manager kt syarikat tu india maka india la akan ramai kat syarikat tu..setuju x? aku tak tau berapa peratusan ketepatan maklumat ni dan perlukah kajian di buat mengenainya..

aku x akn bercakap tentang adil atau x..tp kalo korang perasan..x ramai cina akan melibatkan diri dalm dunia customer relation a.k.a customer service..then kalo pk dalam sket.. x ramai pula cina akan kerja dengan bos yang berbangsa india..err..korang perasan x? ke mmg aku jer yang perasan..
itu lah Malaysia..aku rasa kalo bercakap politik kerja..mgkin ramai bercakap takkan mengira kaum atau jenis kulit..tp tu ayat play safe la tu..aku paham..yang berani jer akan ckp lantang..

apa pun aku tak cakap..india tak bole kerja ngan cina..melayu tak bole kerja ngan india..atau sebaliknya..tp dlm diam x diam itulah unsur kerja dan kaum..elemen ni mgkin penting ..atau mungkin ada pro n kontra nyer..aku harap satu hari nnnti mgkin ada kajian yang boleh membuka minda kita tntang unsur2 ini..itu shj..

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Masjid Berhampiran Stesen LRT/Monorel