Defensive Driving

Pernah dengar defensive driving x? setahu aku cara driving mcm ni  mmg memenatkan kepala otak kita..kalo korang tergolong dlm senarai yang aku tulis kat bawah ni..kompem korang pun defensive driving ..kalo tak ade..maknanya Attacking Driving lah tu..hehehe..kene hati2 sket...

1. Bila kat simpang , kita akan amik masa yang lama sket nak menyeberang..kita akan pastikan betul2 tak dak kereta baru masuk simpang..

2.Macammana pun keadaan traffic , kita mesti bagi signal kanan or kiri..walaupun masa tu dah kol 2-3 pagi hatta kat jalan kampung sekalipon..maksud aku..mmg kompem kereta kita je kat atas jalan tp still kita bg signal..

3.Kita akan mudah alert kereta yang kat depan or tepi kita..dan boleh agak yang pemandu lain tu nak masuk kanan ke..kiri ker..dan yang pasti ..kita akan mengalah lahh..bagi laluan dengan penuh sopan santun

4.Jarang sgt guna hon..biasanya bagi high beam jer utk alertkan pemandu sekeliling...terasa kalo guna hon tu cam x sopan jer..

5.Kalo nak brake..tak akan brek mengejut la..or dah nak dekat baru nak brake..kita akan ambil masa sket...

6."Cucuk" kereta kat depan kita kompem la takde dlm kamus defensive driving..

Ha..camana..ada tak yang tersenarai dlm list nih..kalo ada tu kompemlah Defensive Driving la tu...apa pun..org selalu ckp..bila kita bawak kereta elok2..org lain bwk tak elok..eksiden jugak..pendek kata ..kalo dah nak eksiden tu..mmg dah tak bole nak elak..

Tp pada aku ..kita kene bykkan tawakkal..baca doa naik kenderaan ker..paling tak..baca Bismillah..mintak perjalanan kita dirahmati Allah..Amin.

Comments

Lida Rahim said…
mcm saya masuk lam list jer tp no. 4 tu x kot.. hon guna gak tgk keseswaian.. haha

tengkiu follow saya *wink*
Makbed said…
defenseless driving selalu la aku nengok. ngaaaaaaaaaaaaaa~
paDel said…
owhh...aku tidak tersenarai..
tengkorakemas said…
menarik! bro, aku tersenarai dalam kumpulan ni haha

payah betul nak guna hon, memang rasa tak sedap hati nak hon, takut org lain terkejut ke,

bg signal tu dah jadi habit, memang automatik akan bg signal

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Masjid Berhampiran Stesen LRT/Monorel