Klik Klik

Thursday, October 28, 2010

Bencana dan Indonesia

Masa kejadian Tsunami kat Acheh ari tu..masa ratusan ribu nyawa terkorban..kita mmg insaf sekejap..
Bila ada suara2 yang mengatakan itu Bala dari Allah..maka timbul plak pelbagai spekulasi..

Ada yang kata bkn hak kita nak 'hukum' kan Acheh la dan macam2 lagi..

Tp pada aku..kita yang tak di uji dengan dugaan mcm tu..patutnya bukan nak cari kesalahan org..walaupun mmg akhir2 ni..sket2 jer bencana yang melanda indon..mgkin wat kita ttanya tanya mengapa Indon..

Pada aku..kita sepatutnya ambil iktibar dengan lebey mendalam..mgkin antaranya..

1. Solat 5 waktu kita cukup ker..

2.Macamana dengan mengaji..ada baca Al-QUran sehari sekali..

3.Lepas solat ..kita baca doa betul2 x..ke x baca doa langsung..kadang2 kita ni sombong.x rasa ke kita patut mintak perlindungan.

4.Zikir? Macamana..ada buat x..



Aku pesan ni untuk diri aku sendiri gak...sering jugak lalai!!..bila senang..bila sihat kita mmg akan lupa!!..

6 comments:

Bb Hussain said...

setuju2..kita lebih patut memperbanyakkan lagi amalan.. Bb no 4 tu cam tak de je..huhu..thanks ;)

Ezzu Raza said...

Sama2 la kita berusaha untuk tgkatkan iman kita..Aminn

Tuan Tanah said...

byk yg tak ambil iktibar padehal indonesia tu dkt sangat ngan Malaysia. Takkan nak tunggu sampai Allah turunkan bala kat kita pulak baru nak insaf? kalau mati dalam bencana nak taubat camne?

Ezzu Raza said...

Setuju Tuan Tanah!!..

tengkorakemas said...

tak semstinya bala, kadang-kadang Allah nak beri ujian pada hamba-Nya, dan juga amaran pada yg lain, siapa yg sedar, memang bertuah

Tuan Tanah said...

@tengkorakemas : bala tu satu ujian la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...