Jangan Main-main !!


Aku kembali mengomel..dulu aku rajin mengomel dalam utusan or berita harian (ruangan surat atau forum).aku tak tahan dengan layanan kat kaunter rapidkl sabtu lepas..so kalau ada kat berita harian or utusan esok lusa..Alhamdulillah..kasik RapidKL bukak mata sket..

Pada pagi Sabtu 25 September lepas, kami sekeluarga bergegas ke Stesen Bas RapidKL Putrajaya.Setelah tiba di kaunter, isteri saya bertanyakan kekerapan masa bas dari Putrajaya ke Cyberjaya.Pegawai yang bertugas menjawab “setiap 30 minit kak”. Isteri saya inginkan kepastian lalu bertanyakan “Pukul 9:00 pagi , 9:30 pagi macam tu ke?” lalu dibalas “ ye kak, macam tu , InsyaAllah kalau bas tak rosak ada la”.Oleh kerana isteri saya harus sampai ke Cyberjaya tepat pada masanya, isteri saya bertanyakan pula tempoh masa yang perlu diambil untuk sampai ke destinasi. “Dalam 20 minit kak.Kak, kalau kakak rasa susah sangat, kakak beli je kereta, kan senang” di jawab sinis oleh pegawai bertugas.
Saya begitu terpanggil untuk berkongsi insiden yang telah melanda kami.Walaupun saya boleh menganggap apa yang berlaku kemungkinan pegawai kaunter ingin berseloroh dengan isteri saya, tetapi ada kalanya kita perlu sensitif dalam memberi penerangan kepada pelanggan.Harus diingat, pegawai kaunter adalah barisan hadapan (front liner) yang mencerminkan sesuatu organisasi.Penerangan haruslah diberi dengan tepat supaya pelanggan merasa yakin dengan perkhidmatan yang akan mereka perolehi.

Selain daripada itu, ketika kerajaan rancak mempromosikan penggunaan pengangkutan awam, insiden sebegini mencacatkan keyakinan pengguna.Apatah lagi ia berlaku di Putrajaya yang menggalakkan kaedah “Park & Ride” bagi mengelakkan kesesakan jalan raya. Perkhidmatan di kaunter sepatutnya meyakinkan pengguna bahawa pengangkutan awam yang disediakan dapat membawa mereka ke tempat yang dituju tepat pada masanya.

Saya sejujurnya melihat perkhidmatan bas di Putrajaya adalah antara yang terbaik di negara kita.Respon daripada pengguna harian juga menyatakan mereka selesa dan yakin mereka akan sampai ke destinasi tepat pada masanya.Insiden sebegini diharap tidak akan berulang lagi kepada pengguna yang lain apatah lagi kalau penerangan bakal diberikan kepada pelancong asing.Saya masih percaya masih ada ruang yang boleh kita perbaiki terutamanya perkhidmatan di kaunter, dan mengalakkan lagi penggunaan pengangkutan awam di negara kita.

Comments

Popular posts from this blog

Kenapa dan Kesan Hempedu Di Buang - Based on True Story

Bila Waktu Mula dan Tamat Solat Sunat Dhuha

Masjid Berhampiran Stesen LRT/Monorel